1884


 
1985.PNG
 

Nils Nilsen Finnøy (1865-1939) er den første som ble født på Finnøya og startet i ung alder opp med å smi hestesko og beslag og annet utstyr til fiskeflåten på hjemgården sin.

Våren 1884 gikk han i lære hos smed Sanne i Molde og 19 år gammel startet han opp sin egen smedvirksomhet som viser seg å bli et fødested for nyvinninger. Flere kjente mekaniske bedrifter i Møre og Romsdal har sitt utspring fra Finnøy.

I dag regnes Nils N. Finnøy som skaperen av den første norske båtmotoren til fiskeflåten.

 

1891


 
 

I 1891 tar Nils N. Finnøy patent på et garnspill og syv år senere på et linespill og vinsj. Disse ble et stort fremsteg til sammenlikning med de skotske spillene som allerede var i handel. Disse ble de godt mottatt av fiskerinæringen og stimulerte til videreutvikling.

 

1898


 
 

I 1898 mottok Nils N. Finnøy stipend for å delta på den internasjonale fiskeriutstillingen i Bergen hvor han ble tildelt sølvmedalje for line- og garnspillene sine.

I 1900 fikk han sølvmedalje på verdensutstillingen i Paris og i 1902 sølvmedalje fra fiskeriutstillingen i Trondheim.

 

1902


 
IMG_0557.JPG
 

Nils N. Finnøy lyktes i 1902 med å lage prototypen på en motor med stabil start, en firetakts glødemotor. Denne fikk navnet Finnøymotoren og ble den første norskbygde fiskebåtmotoren. Ved Ålesund Mekaniske ble denne installert i en 38 fot lang fiskekutter, kalt Erling. I dag er Finnøymotoren fra Legona utstilt ved motormuseumet på Finnøy.

Finnøy
 

1913


 
IMG_0519.JPG
 

Etterspørselen blir så stor at produksjonen utvides og det bygges et nytt støperi og modellverksted som rommer datidens 45-50 ansatte. Den første firesylindret motor over 100 hk leveres.

motorfarikk
 

1922


 
Skyssbåten MK Gartingen bygd i 1929.png
 

De første årene ble det produsert mest små motorer, men etter hvert ble det utviklet større motorer. I 1922 leveres første motor med over 200 hk. Ti år senere leveres den første hydraulisk betjente vribare propell.

 

1975


 
1976 NYTT.JPG
 

Den siste motoren ble produsert. Totalt ble det produsert 668 motorer med opptil 360 hk. Et nytt kapittel begynte med en nybygd fabrikk med fokus på reduksjonsgirkasser og vribare propeller.

Utover 70-tallet blir en serie mindre girkasser ble designet, G18-G42. Samtidig blir den første propell i dyse levert.

 

1985


 
 

Levering av det første store giret; G50.

Gir type G60-G70 ble også utviklet på denne tiden.

 

2002


 
P1010073.JPG
 

Verkstedet utvides og type G80-G90 utvikles.

 

2004


 
2002.PNG
 

Serien av vribare propeller ble utvidet.

P95, P105 og P125 med en diameter på 3,2 m opp til 5 m.

 

2012


 
IMG_1716.JPG
 

Ny kontorbygning og enda en utvidelse av verksted.

Girkasse type G105 og G125 ble utviklet.

 

2018


 
IMG_9714.jpg
 

Med hensikt å øke produksjonskapasitet- og fleksibilitet når det kommer til skreddersøm av produkter så investeres det i en høyteknologisk CNC- produksjonsdreiebenk. Med en lengde på 15 meter og et dreiesentre på 1.300mm, så er denne en av de lengste dreiebenkene i Norge.

 

2019


 
220_687081779.jpg
 

Åpning av nytt salgskontor i Ålesund som vil komplementere hovedkontoret på Finnøy. Kontoret er lokalisert i næringsbygget i Lerstadveien 545 som er et moderne kontor- og forretningslokale, ved bedriftsklyngen like utenfor Ålesund sentrum.